Ahad, 24 Oktober 2021

CERDAS TAPI MERENDAHKAN ORANG LAIN





Guru-guru di SBP amat menitikberatkan prestasi akademik para pelajar. Jadi, setelah beberapa peperiksaan, para pelajar akan dibahagikan kepada beberapa kelompok. Kelompok cemerlang, kurang cemerlang dan tidak cemerlang. Natijahnya, layanan diberikan guru kepada setiap kelompok juga berbeza. 



Banyak kelebihan yang diberikan kepada top student berbanding bottom student. Misalnya, top student(tingkatan 5) ditempatkan di kelas yang berhawa dingin dan dilengkapi kemudahan mengakses internet di sebelah kelas. Manakala bottom student tidak. Selain itu, jika terdapat program-program di luar sekolah seperti program kerjaya dan sebagainya, guru lebih mengutamakan top student untuk mengambil bahagian. Berat sebelah bukan? 

Apabila berbeza kelompok dibahagikan, maka wujudlah program mentor-mentee. Setiap top student akan diberi tanggungjawab sebagai mentor kepada golongan yang lemah akademik. Segelintir mereka menganggap golongan lemah ini sebagai beban. 


Semasa di perhimpunan, pengetua akan membandingkan CGPA pelajar tahun-tahun lepas sebagai panduan kepada kami. Jika pada tahun tersebut kami mendapat pointer yang lebih rendah atau tidak mencapai standard, batch kami dianggap sebagai memburukkan nama atau prestasi sekolah.

Salah seorang kawan saya yang merupakan bottom student mengalami tekanan pada tahun akhirnya disitu. Segelintir pelajar top student sering menyalahkan dia sebagai pemburuk nama batch. Mereka juga mempengaruhi rakan-rakan lain untuk berfikiran seperti mereka. Oleh itu, kawan saya sering dipandang rendah orang lain termasuk para guru.



Saya melihat kawan saya menangis di tepi tangga yang sunyi di asrama. Dari situlah kami mula rapat dan menjadi sahabat. Bagi saya tidak perlulah kita menuding jari kepada orang lain. Setiap manusia mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing. Kawan saya sudah berusaha sehingga tiada masa untuk berehat makan sepanjang sesi pembelajaran. Tetapi resultnya seperti itu juga.

Sikap persaingan antara pelajar di SBP boleh menjurus kepada persaingan yang tidak sihat. Ianya boleh mempengaruhi kesejahteraan, kesihatan mental, emosi, sosial dan psikologi. Semuanya bermula dari pembahagian kelompok pelajar dan layanan yang tidak sama rata diberikan dari guru.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

CERDAS TAPI MERENDAHKAN ORANG LAIN

Guru-guru di SBP amat menitikberatkan prestasi akademik para pelajar. Jadi, setelah beberapa peperiksaan, para pelajar akan dibahagikan kepa...